-
Menu
- Startside
- Intro
-
Orkestre
Expand
- The Accidents
- Andy Section
- The Buffalos
- Cadillacs
- Cannery Row
- Charlies Kaleidoscope
- Danny & the Royal Strings
- Dissonanserne
- Dix Sept
- Dynamite Group
- Father McChinn
- The Fiddlers
- The Gunfighters
- The Hands
- The Hangmen
- The Hawks
- Heaven
- High-heeled Sneakers
- The Hooligans
- Inspiration
- Johnny and his Snakes
- Love Reflection
- Men of Mystery
- The Mercey Boys
- Merry go Round
- Molly (And Her Four Poisoned Roses
- The Muggers
- Orientem Solem
- Our Sound
- The Rangers
- The Roosters
- The Savages
- The Servants
- The Shaking Danes
- Soar
- Sound of Servants
- Sticks and Stones
- Strangers
- Thunderbirds
- The Toffeemakers
- Tormentors
- The Victors
- Whom
- The Young Generation
- The Young Ones
- X-Rays
- Popklubber Expand
- Musiksteder Expand
- Artikler Expand
- Andet Expand
Anmeldelser
Bog: Rock i Danmark. Syddansk Universitetsforlag 2013. Morten Michelsen (red.)
I en tid, hvor rock er blevet den dominerende musikgenre herhjemme, er der vel også behov for litteratur om den. Fra de første marginale omtaler over spraglede billedbøger, leksika, biografier, diskografier til musikvidenskabelige synsvinkler på rockmusikken. Med undertitlen: Studier i populærmusik fra 1950’erne til årtusindskiftet er denne bog nu i handelen. Det er et monumentalt værk. Med sine 527 sider, et stort lixtal, grundig research, og meget velskrevet (og desværre kun sort/hvide fotos) skulle man tro, at bogen passer ind i hylden med førnævnte litteratur. Og så måske alligevel ikke. Bogen er nemlig samlet af selvstændige delprojekter, som kun har tilfældige referencer. Den mangler kontinuitet og læses derfor nok bedre som separate projekter/kapitler. Disse indbefatter: Rock’n’roll og ungdom/Om musikere og musikfaget/Rock i tv/Analyse af Dissings ”Lad mig blive noget”/Om Savage Rose/Om Gnags/Fans/Nostalgi/Hiphop/Rock som kultur . Jeg vil anbefale Anja Mølle Lindelofs artikel om Rock i tv, som både er knap så teoretisk som de øvrige kapitler, og samtidig behandler et emne, der ikke er forsket så meget i.
Ellers er bogen en tør, akademisk fremstilling, som mange læsere vil gå i stå i. Vi er længst mulig væk fra den anarkistiske, larmende, svedige, sexede og sjove rockmusik. Og det er naturligvis et paradoks. Bogen vil muligvis finde sine læsere til undervisnings- og forskningsbrug. Der er flere interessante teorier og resultater, som man kan være enige eller uenige i, og jeg skal ikke her kritisere konklusioner, som jeg finder tvivlsomme. Lad mig nøjes med at påpege en fejl, og så samtidig give et eksempel på en af de mange underholdende historier, som bogen i sagens natur er renset for: I artiklen om Savage Rose påstås det, at deres premierekoncert i Tivoli var en succes. Ifølge aviserne ”måtte orkesteret kæmpe med store lydproblemer. Først var den gal med lydbalancen, så skræmte lydniveauet alle over 20 væk, og endelig blev jazzmusikeren Svend Asmussen (som tilfældigvis spillede få hundrede meter derfra) så rasende, at han skridtede over til Plænen, hvor ham beslutsomt afbrød elektriciteten til scenen, hvor Savage Rose måtte stoppe koncerten i længere tid”. Endelig besvimede Anisette senere af overanstrengelse.
Køge, marts 2014
Abrahamsen startede som teenageidol i slutningen af 1950’erne (Som for øvrigt omfattede nogle optrædener i Rødby) samtidigt med rockens indtog i Danmark. Hans mangesidede karrierer i dansk musikliv kender de fleste, og dog: Hans år i 1967-70 som turmanager for nogle af rockens og poppens største navne var ny og særlig spændende læsning for mig. Og der er god indsigt at få i hans perioder som musiker, producer, forlagsredaktør, pladeselskabsdirektør, radio- og tv-mand, bestyrelsesformand, kok o.m.a. Både på og bag scenen har han i over 50 år været involveret i så meget musik, at man kunne blive stakåndet af at remse op, men han forklarer, reflekterer og konkluderer på en saglig måde. Så mange år i branchen får man ikke, hvis ikke man har hans staying-power. Det giver respekt og er et imponerende bevis på, at hans ideer og arbejde har været efterspurgt.
Alle næsten 350 sider er velfortalt og meget positivt fremlagt. Vi slipper for gamle mellemregninger, opgør og konflikter, som der nok også har været – måske lige med undtagelse af Danmarks Radios behandling af især den danske musik de seneste år. Han forfalder heller ikke til sentimentalitet og nostalgi over de gamle venner, som er døde, og vi slipper for at høre om de svagheder, som mange af de branchefolk og kunstnere, han har arbejdet med, har haft. Der er næsten ikke blevet plads til hans nuværende frue samt hans familie- og privatliv, men det er også Abrahamsens professionelle karriere, som bliver fremstillet her. Og når musik-entrepenøren beretter, så lytter jeg gerne. Og han har masser gode anekdoter og kloge betragtninger. Han giver os et ærligt portræt af en person, der har oplevet alle de mentale, politiske og teknologiske forandringer, der er sket, siden han først stod på en scene.
Ingen anden enkeltperson har præget dansk rock- og folkemusik lige så meget som Abrahamsen, og hvor er det godt at kunne sige, at han ikke blot er kommet igennem som en hel mand, men at han stadig er i fuld vigør.
Behøver jeg at sige, at dette er en af de gode danske musikbiografier, og at jeg kun kan anbefale den varmt til alle.
Køge, januar 2014
Bog/lydbog/app: Peter Øvig Knudsen: Hippie 2. Den sidste sommer. Gyldendal 2012
Ligesom i Hippie 1 tager efterfølgeren udgangspunkt i Thy-lejrens avis og forløb dag for dag med sidehistorier om nogle af de involveredes historie før og efter 1970.Det er især kunstner- og aktivistmiljøerne i København, som beskrives, og desværre stadig ikke musikken og stadig ikke miljøerne i provinsen. Med et lidt kunstigt dramatisk højdepunkt i besættelsen af Hjardemålkirken følger så beskrivelser af hippiebevægelsens nedtur. Øvigs tæft for kriminalteknisk journalistik bliver understreget af de detaljerede beskrivelser af de personlige tragedier, mord og selvmord og ansvarsforflygtigelse, som forekom.
’20 store rocktragedier’ er undertitlen, og der er desværre mange flere tragedier og skandaler i rockbranchen og tro mig: Der kommer endnu flere, men uden at remse navnene op, så kan man sikkert gætte de fleste navne, og mange af os kender historierne. Af en eller anden grund kan vi åbenbart ikke få nok af kendissernes nedture, og talrige musikbøger og musiktidsskrifter handler derfor mere om sladder og skandaler end netop musik. Nu også med konspirationsteorier. Men bogen kan anbefales til dem, der gerne vil have et indblik i rockbranchen bag facaden.
Bog/lydbog/App:
Peter Øvig Knudsen: Hippie 1. Gyldendal 2011
Med især bestsellerbøgerne om Blekingegadebanden blev Øvig en respekteret dokumentarforfatter, og nu er der igen mulighed for at fordybe sig og komme bag om overskrifterne på et interessant emne i en grundig researchet bog. Det har taget et par år at samle materiale til hans nye Hippie 1, som lige er udkommet, og mine forventninger var - og er stadig – store.
Med udgangspunkt i Thylejrens daglige avis og afstikkere til årene før, med de fremtrædende personers forhistorie berettes meget detaljeret om de mange visioner såvel som de forskellige holdninger, der prægede beboerne i lejren. Det hele er godt bakket op med de overlevende vidners erindringer. Der er rigelig tid til skrøner og talrige pudsige hændelser. Desværre er billeddokumentationen ikke særlig spændende.
Tematisk er hovedvægten lagt på især de politiske forudsætninger og den kulturelle baggrund for dannelsen af foreningen Det ny Samfund. Vi kommer bag kulisserne, rundt i Københavns mødesale, redaktionslokaler og ud i lyngmarken i Thy. Det er godt at få begivenhederne på plads og sammenholdt med min hukommelse, men: Det ny Samfund var ikke det samme som den hippiebevægelse, som jeg håbede at skulle læse om. Hvor er de autentiske beretninger og fotos fra Love In-arrangementerne, fra udendørskoncerterne i Københavns parker, fra hippiebutikkerne, fra Galleri 101, Club 27, Soho, fra forstædernes store psykedeliske festivaler og provinsens oaser? Det bliver næsten ikke omtalt. Der har vi til gode.
Selv om 2. bind måske kaster mere lys på flere af miljøerne og fører os tættere på begrebet Hippie, så gør det måske ikke noget, at vi aldrig får præsenteret et helt knivskarpt billede. Et af kendetegnene ved hippiebevægelsen var nemlig, at den var så flygtig flimrende, at den ikke kan sættes på en fast ideologisk formel. Hippie fik stor betydning for de involverede, og var med til at forandre også det gamle samfund.
Bogen giver en fragmentarisk, omfattende og god indsigt i dele af den såkaldte flower power-bevægelse, men overblikket må du selv danne.
Køge d. 7.nov. 2011
Claus Hellgren Larsen
